mandag 15. mai 2017

Endelig skikkelig vår!

 

Etter en heller lang kjølig periode, ble det endelig litt varmere!

I bedene spirer flere og flere stauder, hostaene stikker såvidt opp tuppene sine, og jeg ser stor forskjell fra dag til dag :0)

DSC00562

Hagen jeg disponerer er ikke så stor, så jeg utnytter hver millimeter så godt jeg kan. Enda er det mye åpen jord, men om ikke lenge tettes det til. Ugresset slipper ikke til da, og det blir mindre luking!

Dette bedet er ca. 7 x 2 meter.

I tillegg har jeg et som er ca. 5 x 1 meter. (Det er dessverre fullt av skvallerkål, så her har jeg planer om å dekke med aviser og bark! Men først må de vokse seg til der)

Siden det har vært rimelig kjølig, har tulipanene stått lenge i knupp, og først nå springer de ut.

DSC00570

DSC00574

DSC00576

Flere er også på vei :0)

DSC00563

DSC00565

DSC00564

Auriklene begynner å blomstre, og her er tre av mange! Jeg sådde enda flere i fjor, men de er ganske små enda. Jeg elsker aurikler :0)

DSC00573

Smilacina racemosa har jeg ønsket meg lenge, og i fjor kjøpte jeg denne hos Planteriket.no. Dette er en staude som trives best i skyggen, og skal visstnok dufte helt nydelig! Gleder meg til blomstring!

En annen plante jeg skaffet meg i fjor var Tricyrtis hirta , som nå begynner å vokse seg til!  Nydelig blomst!!! Jeg kjøpte en potte med mange små frøplanter av Else Tømmerbakke. Hun har bloggen `Hagen på Amfjell,  og har nettopp åpnet en liten nettbutikk der hun selger overskuddsplanter!

DSC00572

DSC00578

Ranunculus aconitifolius `Flore Pleno`, duppesoleie, en gammel verdifull staude jeg er veldig glad i. Snart står også den i blomst :0)

 

I fjor sådde jeg fire sorter solhatt, og jammen ser det ut til at de har tålt vinteren. De er sårbare for vinterfukt, og må ha god drenering for å overvintre!

Til høsten får jeg forhåpentligvis se de i blomst….

DSC00560

Ellers er herdingen av årets sådd i full gang, men det er mye bæring så det spørs om herdeperioden blir kort i år også……Jeg må innrømme at tålmodigheten ikke er spesielt stor!

Ute står det nå Asarina (Lofus) rosa, Lobelia, diverse Dahlia, Cobaea blå og hvit, Ipomoea (blå) pluss Ipomoea nil Mini Bar Rose som skal bo i en ampel.

Selvsagt blodbeger i tre verandakasser, prydbønner,

Cosmos bipinnatus `Xanthia`, og to overvintrede Canna! Ja, også sommerfuglbusk, flere frøplanter :0)

Sikkert flere som jeg ikke husker i farta…….

Nå er det en arbeidsdag til før 17. mai!

Ønsker dere en flott feiring!!!

 

5 kommentarer:

  1. Jag erkänner att jag aldrig varit stor fan av aurikler men det var innan jag såg dom blomma i Tromsø botaniska i fjor, nå vill jag ha många, många fler, dom är verkligen fina med sina vårfärger. Tricyrtis hirta har jag alltid tyckt om, tuff blomma, tack för påminnelsen. Du har mycket att se frem emot, liten plats kan man få mycket odlat på.
    Ha en fin 17.e mai :)

    SvarSlett
  2. Nydelige tulipaner og aurikler. Jeg er også veldig glad i aurikler. Og mye fint skal ut :-). Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Flotte tulipaner og aurikler hos deg! Her står de også i knopp pga.den kjølige våren. Håper det kommer varme snart!
    Skvallerkål er et stort mareritt, og håper at du kan bli kvittt det.
    Ønsker deg en fin 17.mai, Rigmor!

    SvarSlett
  4. Nydelige tulipaner og aurikler! Jeg får endelig auriklene til, og har skjønt at deling er viktig...
    I år blir jeg stadig overrasket over hvor mange forskjellige som dukker opp. Venninner som deler er veldig gode å ha.
    Ha en fin 17. mai.
    Eirin

    SvarSlett
  5. Så frodig og flott det kommer til å bli i hagen din. Jeg er imponert over alt du får til å gro! :)

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)