torsdag 23. mars 2017

Oppdatering fra planterommet!

 

Sjokoladecosmos

Cosmos atrosanguienus  (sjokoladecosmos) har spirt med mer enn de 50 % som de garanterte.

Faktisk hele 80 % Smile Av fem frø, spirte fire! Det er jo ikke ille vel?

Nå er de priklet i hver sin potte i god jord, så nå håper jeg de skyter fart og blir flotte planter som jeg kan ha glede av i mange år!

DSC00554

Blodbeger vokser så det knaker, og jeg har toppet de flere ganger. Jeg har også begynt å drive georgineknoller som jeg overvintret på et soverom. De krever mer plass, så noe må jeg plante i krukker og plassere på stuen etterhvert.

I den anledning har jeg kjøpt vekstlys fra Solhatt.no som jeg skal ha over plantene i stuen, slik at de er sikret nok lys inntil de kan plantes ut! Jeg er litt usikker på hvor stort område denne dekker, men håper det er tilstrekkelig!

vekstlys

Ellers på planterommet:

Plantenavn

Sådd Spirt

 

Cobaea scandens blå

22.01 20.02
Cobaea scandens hvit 23.02

Buddleja davidii

06.02 09.03

Dahlia hortensis `Fantasia`

07.03 13.03

Dahlia x pinnata Pompon Lilliput

19.03 23.03

Asarina, rosa  (Lofos)

07.03 13.03

Passiflora caerula

07.03

Verbena bonanensis

15.01 17.02

Lobelia `Regatta Blue Splash`

19.03

 

Tomat `Lille Lise`

10.03 17.03

Tomat `Maskotka`

10.03  

Tomat `Koralik`

10.03 15.03

Chili Jalapeno

22.01 01.02

 

   

Allium Gigantea

19.03 kjøleskap 2 u.

Allium Purple Sensation

19.03 kjøleskap 2 u.

Lilium martagon alba

19.03 kjøleskap 2 u.

Podophyllum hexandrum (ut 7.12)

24.11 (ute)  

Helleborus orientalis Burgundy

06.02  
     
     

 

Jeg liker å eksperimentere, så begge Aliumene og Lilium sådde jeg i fuktig tørkepapir, plasserte dem i kjøleskap i to uker, for deretter å så de i jord. Det vil vise seg om de vil spire! Litt spennende syns jeg :0)

Helleborusen og Podophyllum står fortsatt ute, og det skal de fortsette med. Planterommet er som sagt fullt snart, selv om jeg nok skal klare å presse inn mer! En god del er ikke priklet, så det må jeg også ta høyde for!

Passifloraen krever høy temperatur for å spire, mellom 28-30 grader, så det er slett ikke sikkert den spirer…….

 

Jeg har flere sommerblomster som jeg skal så, blant annet vanlig Cosmos, og flere andre! Det er skummelt å lese blogger, for da blir sålista bare lengre og lengre. Og når jeg går gjennom frøboksen min, er det enda flere jeg vil ha! Uforbederlig……….

 

 

6 kommentarer:

  1. Skal si du har kommet godt i gang på planterommet! Mine blodbegerfrø har vært så vrange i år, så jeg er langt bak skjema. Men de har spirt, så da får jeg bare smøre meg med tålmodighet ;)
    Jeg har også sådd den cosmosen, og er utrolig spent på fargen på den. Har hatt den før som kjøpt plante, og den var veldig mørk.
    God helg!
    Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Så flott da du! Blodbeger har jeg aldri prøvd. Moro å eksprimentere. Det gjør jeg også, nå med noen irisfrø som vistnok skal være litt vanskelige.
    Hehe..Ja, det er litt skummelt å se for mye på hagebloggere, men veldig koselig også:)
    Riktig god helg!

    SvarSlett
  3. Hei!
    Så morsomt å se . Det spirer virkelig hos deg. Spennende å se når du har sådd og når det har spirt. Skulle gjerne blitt flinkere til det, fordi det er ok å vite det neste år når jeg sår.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  4. Så deilig når det spirer i såpottene :-)) lykke til m prikling og groing!

    SvarSlett
  5. takk for besøk på bloggen min og kommentar :-)

    Skal prøve å følge litt med bloggen din nå også :-)

    SvarSlett
  6. Så herlig det spirer hos deg, og så mye du har sådd:)
    Jeg har sagt at iår skal jeg ikke så mye blomster, mest grønnsaker...men tror du ikke de lurer seg ned i pottene,blomsterfrøene likevel:)

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)