torsdag 23. februar 2017

Cosmos atrosanguienus, sjokoladekosmos!

 

Cosmos atrosanguineus `Black Magic`er nå mulig å skaffe seg fra frø!

COSMOS-atrosanguineus-Black-Magic-CHOCOLATE-COSMOSFRAGRANT-10

(Bilde lånt fra internett)

Etter et nyhetsbrev fra Impecta.se var jeg solgt, for denne vil jeg prøve om jeg får til :0)  Den vil danne knoller til høsten, som må oppbevares inne, mest sannsynlig som Dahlia kan jeg tenke meg.

Men billig var det ikke, fem frø kostet 40 kroner, med en garanti på minst 50 % spirevillighet! Men må man,så må man, he-he!

Den skal etter sigende dufte sjokolade…………

Uansett, de fem frøene er nå sådd etter alle kunstens regler :0)       (Fortsettelse følger……….)

Ellers har jeg sådd:

(Inne)

Rhodochiton atrosanguineum, blodbeger, spirt og prikla

Verbenea bonariensis, kjempeverbena, spirt

Chili Jalapeno, spirt og prikla

Cobaea scandens, blå klokkeranke, spirt

 

(Ute)

Podophyllum hexandrun, fotblad

Buddleja davidii

Helleborus orientalis Burgundy, julerose

Så er det vel snart på tide å så georginer :0)

Har sjekka overvintra knoller fra i fjor, og den fineste  lever heldigvis!

Vi har hatt en fantastisk flott vinter så langt, men nå kom det litt snø……..Uansett kan vi ikke klage, snømåking er fin trim! Bare det ikke kommer så mye nå da……….

Ønsker dere en fin ukeslutt :0)

 

 

13 kommentarer:

  1. Hei!

    De har jeg også akkurat kjøpt, men jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått sådd de. Jeg har hatt den som plante før, og i sola så dufter den sjokolade, ja!
    Hyggelig å høre fra deg igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit! Det har vært litt bloggtørke, men vil prøve å oppdatere litt oftere😃

      Slett
  2. Hei hei!

    Jeg hadde sjokoladekosmos før, og fikk den til å overvintre et år. Min luktet dessverre ikke sjokolade...

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den skal visst dufte i sola! God helg!

      Slett
    2. Jeg hadde kanskje en sjokoladekosmos som ikke duftet i sola. Men den var veldig fin da:) Humlene likte den godt uten duft.

      :-)

      Slett
  3. Hurra, første lille spiren er allerede dukket opp :)

    SvarSlett
  4. Sjokoladekosmos er så fin. Jeg har hatt den to ganger, og prøvd å overvintre, for det skal være mulig, men har ikke fått det til. Aldri sådd, men kanskje jeg skal det.
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Den der har jeg aldri hatt, men husker jeg likte det jeg så og leste for noen sesonger siden. Men, med hagen full av Dahlia blir det allerede mye inn og ut. Men som du skriver, må man så må man, og jeg ombestemmer meg nok en vakker dag ;) Nå skal jeg også så, gleder meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bille, jeg tror desse er bittesmå, og tar ingen plass praktisk talt :)

      Slett
  6. Hei, koselig og titte innom bloggen din igjen.
    Nu skal vi kose oss med frø og prikling i tia fremover.

    Ha ei fin helg.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme stallnilsen :) Ja, frøsåing og prikling med deilige forventninger til kommene sesong er bare helt herlig!

      Slett
  7. Den så jo flott ut, men nå er jeg spent på hvordan det gikk med frøene. Jeg synes ikke alltid det er like lett å få de til som jeg vil :-).
    Nå har jeg lagt den nye bloggen din til listen min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sådde som sagt fem frø, og fire spirer kom opp :) Nå er de priklet i god jord, og vokser sakte men sikkert! Lykke!

      Slett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)