fredag 26. mai 2017

Flytte trepeonene!

 

Trepeonene mine har altså ikke villet blomstre, og i dag ble de flyttet igjen etter å ha bodd i det største blomsterbedet i tre år. 

De ble hentet fra gamlehagen i 2013 etter at jeg hadde flyttet til denne hagen. Da ble de plassert et annet sted ved berberishekken, men trivdes ikke!

Ikke vet jeg hva som er feil, men noe er det……

Historien bak mine trepeoner:

Jeg var med på en fellesimport i 2012, og kjøpte da fem forskjellige, nydelige alle sammen. Nå er det disse to som er igjen dessverre. Jeg vet heller ikke hvilke jeg har, for navnene er visket bort.

I går kveld etter at jeg hadde lagt meg, ble jeg liggende og gruble, og kom da frem til at jeg skulle gjøre et siste forsøk! (Det er gjerne da idèene kommer :0)

Så i dag skaffet jeg en sekk med sand, kunstgjødsel 12-04-14, som er bra ifølge pionhagen.no. Jeg kjøpte også tre sekker dekkbark. Jord hadde jeg fra før.

DSC00610

Fremgangsmåten fra pionhagen ble fulgt til punkt og prikke.

I tillegg ville jeg lage et nytt bed som også inkluderte min Acer palmatum `Orange Dream`, som allerede står der.

Ugressfritt ville jeg ha det også!

DSC00609

Jeg har samlet aviser noen måneder, og i tillegg har jeg fått av familie og bekjente. De ble lagt i bløt, slik at de er lettere å jobbe med.

DSC00611

Den tyngste jobben er å grave bort torv, men god trim er det :0)

I bunnen ble det lagt en god neve kalk, og vannet godt.

DSC00613

Jord, sand, kunstgjødsel og mer kalk ble blandet godt. Trepeoner skal ha sandblandet jord, siden de krever meget god drenering!

DSC00612

Den største av de har skadet roten, og det skjedde ikke nå når jeg grov den opp, så det er nok noe av grunnen til at den har sturet. Men som dere ser er det rikelig (håper jeg) med små friske røtter likevel!

DSC00614

Etter å ha plantet begge to, og sørget for en forhøyning slik at vannet skal renne av og ikke ligge rundt stilken, la jeg utover våte aviser i tykke lag med god overlapp alle steder.

DSC00616

Her er jeg ferdig med å legge bark oppå avisene. Det er nok sannsynlig at jeg utvider på begge sider, for jeg liker best et avrundet bed. Men jeg sier meg fornøyd enn så lenge.

DSC00617

Det som jeg ser kan bli et problem nå, er klipping av hekken, (en forbasket berberishekk som jeg misliker sterkt.) Men siden jeg kun `leier`denne hagen, må jeg bare forholde meg til den…………

Det som er det mest gledelige er jo at det blir mindre plen å klippe, he-he!

Ingenting er så arbeidskrevende som plen!

Om ikke mine trepeoner trives med dette, er det siste forsøk, bare så det er sagt!!!

Hva tror dere, blir dette bra?

Jeg ønsker alle sammen en god helg :0)

 

5 kommentarer:

  1. Jeg tror at det kan bli bra, og håper at de vil blomstre for deg til neste vår. Plutselig så blomstrer de :)

    God helg, Rigemor!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Marit! Krysser fingrene nå :)

      Slett
  2. Hei Rigmor

    Imponerende flot arbejde!
    Jeg har svaret om dette på din kommentar på min egen blog:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
  3. Som du står på Rigmor!
    Kjedelig når trepeonen ikke vil blomstre...håper den trives der nå.
    Berberiss er vel ikke så poppulært hos mange, men jeg syns den er fin(minus piggene), nydelig høstfarge og bær til fuglene.
    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
  4. Hei:)
    Takk for hyggelig hilsen:)
    Håper alt er bra med deg.Ønsker deg og dine en riktig god jul:)

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)