torsdag 5. juni 2014

Iris chrysographes!


Iris  chrysographes sådde jeg i 2008 av frø jeg kjøpte av ei dame på forumet Hagegal. Det var da jeg for alvor fikk interesse for å begynne å så stauder. Denne blomstret for aller første gang i fjor, men i år kommer det mange blomsterknupper. Den er utrolig vakker!!!

Siden det har jeg sådd mange flere forskjellige planter, og også flere iriser, men ingen av dem har blomstret ennå. Men kanskje i år? Tålmodighet er en dyd sies det, og tålmodige må en være, i alle fall med enkelte planter. Jeg vil påstå at i alle fall 50 % av plantene mine er selvsådde, men da blir de jo også desto mer dyrebare for meg! Og så er det så utrolig morsomt å følge utviklingen fra frø til blomst :0)

Det er bare å sette i gang å så! Ikke alle planter trenger fem år på å produsere blomster :0)

DSCF2611

Bladverk er også vakkert!

DSCF2602

Selvsådd er også Papaver Royal Wedding som blomstrer for første gang i år! Jeg venter også på at Queen Alexandra skal folde ut knoppene sine. Bare den prosessen er fascinerende nok i seg selv :0)

DSCF2606

Dette er Geranium himalayense `Plenum`! Bildet yter den ikke rettferdighet dessverre. Utrolig vakre tegninger i selve blomsten!

NoraBarlow

Akeleien `Nora Barlow`har også startet blomstringen. Det er en såkalt klematisakeleie som sier noe om selve blomsten.

Nå har vi mye å glede oss til! Snart er det ferie og mer tid til kos i hagen!

Jeg ønsker dere en god helg!

11 kommentarer:

  1. Ja det er spennende å så selv :-)) Jeg har også sådd den irisen og her står den nå med knopper og jeg gleder meg! God pinsehelg!

    SvarSlett
  2. Jeg kunne ikke sagt det bedre selv! Selvsådde stauder er noe helt eget! Jeg er nybegynner de luxe men har allerede stor glede av å så stauder. I år skal det samles frø som skal såes til høsten :) Gleder meg som en unge! Jeg ligger etter med egen blogging og besøke andres blogger. Denne nydelige tiden må nytes i hagen fra morgen til kveld. Har noen batterier som må lades og det finnes ingen bedre "ladestasjon"! Det er jo akkurat dette vi har drømt om i hele vinter :) Over pinsen skal jeg se om jeg kan å få laget et blogginnlegg om mine klatrestativ til clematis. Ikke noe avansert eller spennende, men siden du spørr så 😊 Nydelig iris som blomstrer hos deg! Og 'Nora Barlow' er helt nydelig! Den sådde jeg i høst uten hell, så må bare forsøke på nytt. Geraniumen har jeg også og er så spent om den vil blomstre i år. Ønsker deg en riktig god pinse :) Hilsen fra Tone

    SvarSlett
  3. Moro med selvsådde stauder, ja :-) Håper du får blomster på resten av irisene dine i sommer! Valmuen var kjempefin, og de er jo lette å så selv. Jeg har sådd Patty's Plum i vår og håper på blomster på de til neste år :-)

    God pinsehelg!

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg har også sånn iris, men dessverre stpår den tett inntil noe høyt gress, og faktisk kommer jeg ikke på at den er der før den blomstrer. Bør vel deles hvert 3-4. år eller? Flott Nora B også!

    SvarSlett
  5. Kjempefin den Nora B. din! Artig å så selv ja, blir litt mere med blomsten enn bare å kjøpe.
    Hvit papaver har jeg prøvd en gang, men den kom ikke. Og ja, bladverk er utrolig vakkert på mange av plantene.
    Sort bakgrunn på bildene mine gjør jeg litt forskjellig. Noen ganger henger jeg en sort genser bak blomsten, eller finner en mørk skygge i hagen bak blomsten.
    Har faktisk også noen få ganger, om det har vært mye vind, tatt med blomsten inn og tatt bilde med sort bakgrunn. Om det ikke blir helt sort, legger jeg bildet inn på photoshop og mørklegger der det trengs.

    Ønsker deg en fin fin fredag!

    :-)

    SvarSlett
  6. Hei Rigmor og mange takk for hyggelege kommentarar på bloggen min.
    På spørsmålet om plastdrivhuset mitt så kan eg svare at den tåler vind, men eg ser at sjølve plasten vert morken av sol og veir. Det går an å kjøpe ny teltduk å tre over råma, så det må eg vel gjere om eit år eller to.
    Stjernesmella har eg sådd sjølv, og eg er så einig med deg i at det å få fram eigne planter av frø er noke heilt spesielt. So flott at du fann att gamle kjenningar i gamlehagen din og at dei no har fått fin plass der du no bur. Ha ei flott pinse!

    SvarSlett
  7. Fine billeder af de smukke blomster.
    Jeg synes rigtig godt om Nora Barlow Columbine ..Yndig.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god pinse.

    SvarSlett
  8. Nydelig iris! Det blir noe spesielt med planter man har sådd selv. Flott Nora Barlow. Her gleder jeg meg også over akeleiene akkurat nå.
    God pinse!

    SvarSlett
  9. Heisann Rigmor, kom over denne nye bloggen din hos Else , var ikke klar over at du hadde denne, følgtedæ jo i Krepsemors hage..var det ikke det den het :)
    Fine bilder.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  10. Irisen er helt nydelig. Det står en sånn her også, men jeg har ikke sådd den selv. Iris sibirica er selvsådd (10 års ventetid på 1 blomst). Jaja, tålmodighet er en dyd
    Ha ei finfin pinse..

    SvarSlett
  11. Vakker Iris!
    Og akeleier er jo toppen på disse tider:)
    Hyggelig at pakken kom fint frem...kan du ikke sende meg noen frø nå det passer...ikke noe stress..ta det om det passer:)
    Hyggelig å kunne dele...syns jeg:)

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)