fredag 2. mai 2014

Tok en sving innom Plantasjen :o)


Armeria mar. `Alba` (fjørekoll)

Elsker desse bittesmå hvite kulerunde hodene, nesten som en sky!

Det var tilbud på små stauder, og jeg fikk fem stk for kr 100.- , så da måtte jeg i alle fall ha Phlox! De har jeg ikke kunnet hatt der jeg bodde tidligere pga hjorten, som spiste de etterhvert som de kom opp! Jeg fikk aldri se de i blomst! Men her er ikke hjort nemlig :0)       Så nå gleder jeg meg til flott blomstring!

Så mens jeg gikk og ruslet rundt der, kom jeg over en kurv med blant annet georginer, som jeg jo ikke har summet meg til å anskaffe meg i år. De knollene jeg overvintret var stein daue! Jeg vet det er litt lovlig seint, men nå er de satt til fordriving inne i varmen. De får heller blomstre seinere på seinhøsten da :0)

Masse stemor ble også kjøpt inn, for det hører våren til!

Ønsker dere en flott mai-helg alle sammen!

8 kommentarer:

  1. Ja, det er lett å plukke med seg litt der ;-) Du er nok lovlig sent ute med dahlia, men de blomstrer sikkert fortere hvis du setter de i drivhus eller inne til fordriving. Jeg klarte det kunststykket å overvintre 38 av 40, så drivhuset mitt er fullt av dahlia ;-)
    God helg!

    SvarSlett
  2. Jeg tror det går fint med dahliaene dine, når du har satt de til driving inne nå. Mange venter jo til faren for nattefrost er over og planter de rett ut. Flotte sorter, spesielt Snowflake og Darkarin!
    Så bra at du ikke er plaget av hjort der du bor nå. De er flotte når de blomstrer disse tidlige floksene.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Så kjekt at du nå kan plante "ny" sorter du ikke kunne ha før:)
    Hi,hi...jeg "datt" innom hagesenter selv idag...skulle bare ha noen hengsler...men plutselig var jeg innom hagesenteret også..eller godtebutikken som samboeren kaller det:) ja,ja..noe nytt må en ha:)
    Ønsker fin helg:)

    SvarSlett
  4. Hei! Vi har mange dahlia i kjelleren som ikke er satt fram til driving. Vi har ikke mer plass og det er innmari kaldt om natta. Tar dem ut i midten av mai. Det er nok seint, men det pleier å gå fint. De jeg har kjøpt i år, er i full gang. Å finne/kjøpe planter er morsomt. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  5. Kjent fenomen det å bare må ha. Men når vi ikke driver med verre ting enn hage får det gå ;) Herlig tid dette.

    SvarSlett
  6. Jeg la mine dahliaknoller i vann over natten. Da kommer de mye fortere etter planting. De fikk seg virkelig en oppvekker bøtta.
    Fristelsene er store på gartneriene om dagen, det skal være vist,) Men det er jo gøy, og spennende!

    :-)

    SvarSlett
  7. Det kan fort verte planter av ein sving innom Plantasjen eller andre hagesenter. Fjørekoll, raud og ein miks har eg sådd i år for første gong og dei er i god vekst alt. Gler meg til dei.
    På spørsmålet ditt om kor lang tid det tek før eg kan hauste av aspargesen så er eg og litt spent på det. Men eg trur det går an å hauste ein par skot pr plante 3. dje året. Det vert nok skikkeleg omtalt på bloggen min når første aspargesen er fortært.

    SvarSlett
  8. Hei :) Har en del Dahlia som ikke har kommet i jord enda. Dahlia er egentlig min mann sin dille og han har vært opptatt med andre hagegleder :) Slik blir det når vi er to som ivrer for at alt skal skje på en gang! Jeg har kjøpt Phlox i år. Jeg trodde det var en sommerblomst men nå vet jeg bedre. Jeg lærer så utrolig mye nytt av dere erfarne hagefolk i bloggverdenen! Så morro og så spennende. Ønsker deg en strålende dag! Hilsen fra Tone

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)