mandag 2. juli 2018

Martagonliljer, krølliljer, kjært barn har mange navn!


Manitoba Fox..

Manitoba Fox.

Manitoba Fox_

Manitoba_Fox..

Chameleon.

Chameleon

Chameleon_

Ukjent

Den siste her er ukjent,  jeg fikk den av en hagevenninne fra HagEgal-forumet for noen år siden.

Hold musepekeren over bildene, så får du navnene!

(De fire øverste bildene er Manitoba Fox, og de neste tre er Chameleon! )

I 2011 var jeg med på en fellesimport fra H.W.Hyde & Son via dette hageforumet. Jeg valgte fem forskjellige:

Lilium Martagon Arabian Night

Lilium Martagon Dalhansonii

Lilium Martagon Manitoba Fox

Lilium Martagon Chameleon

Lilium Martagon alba

Av desse har jeg dessverre kun to igjen. Jeg er faktisk mest lei meg for at jeg mistet L.m.alba, den

er bare helt nydelig!!! Så den må jeg anskaffe igjen, selv

om bedene er overfyllt……..

Snart begynner jeg på sommerferie, kun få dager igjen, og det gleder jeg meg virkelig til!

Ønsker dere en riktig God Sommer :0)

13 kommentarer:

  1. Skikkelig fine liljer! Jeg har aldri hatt krølliljer, men enkelte andre sorter, men dessverre gikk mange ut pga den våte sommeren i fjor. Typisk nok forsvinner gjerne de vakreste først...
    God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd med det ustabile været sommerstid! I år har det vært tørt så langt, til en forandring! Klart du må ha liljer😀 God sommer!

      Slett
  2. Hei Rigmor

    Dejlige martagonliljer!
    Hyde er en god leverandør!
    Kan godt forstå at du savner den hvide 'Alba' det er en favorit!

    Ha en dejlig ny sommeruge

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den hvite er et savn! Tenker å prøve å så, men så var det den tålmodigheten da.....

      Slett
  3. Nydelige martagonliljer, Rigmor! De er så fine, og kommer igjen år etter år stort sett. Synd at din hvite ble borte da!
    Koselig å høre fra deg igjen :)
    Ha en fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det beste er at de frør seg og blir større! Ja, det er en stund siden, det har vel blitt mest Facebook dessverre. Mye hyggeligere å lese blogger😀

      Slett
  4. Hei Rigmor!
    Jeg kjøpte også marthagon lilje løker fra Hyde co. De har formert seg noe voldsomt. Da jeg skulle bestille flere, sa de ar de hadde sluttet å sende utenfor EU eller noe sånt. Synd!
    Nydelige liljer, mine har enda bare knopper.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
  5. Så synd, da! Men godt å ha fått tak i noen vakre eksemplarer i alle fall🙂

    SvarSlett
  6. Så utrolig hyggelig med innlegg fra deg Rigmor. Håper du har det godt. Nydelige Martagonliljer. En sann favoritt hos meg. Har fått flere sorter med årene og nyter de til det fulle. Ha en fin sommer!
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  7. Så fin tilbakemelding! Har vært litt sløv med bloggen min, men jeg har det helt fint🙂

    SvarSlett
  8. Martagonliljer er kjempefint, jeg har det på planen her også. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  9. Den nederste, ukjente synes jeg ligner på den ville. Kanskje den aller mest vanlige. Men fin er den.

    SvarSlett
  10. I have never seen this type of flower before, it is so beautiful. Thanks for the share. Hope you have a wonderful rest of your day. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)