søndag 29. mars 2015

Starter påsken med fingrene i jorden!

 

Lykken var fullkommen da jeg oppdaget en kraftig spire av karamelliljen Pardancanda norrisii i går!
Jeg trodde inntil i dag at dette var en løkplante, slik at det ville gå flere år før den blomstret, men etter å ha vært inne på hageforumet HagEgal innså jeg at den faktisk kan blomstre samme året som den er sådd, rett nok om den såes tidlig nok!
Så nå skal jeg putte den i god jord og stelle fint med den, og håper samtidig også at det dukker opp flere spirer etterhvert!
Ammi majus En konsekvens av X-Faktor konkurransen nylig ble mange nye blomsterfavoritter, og jeg fant i tillegg mange nye blogger!
Bloggen Den lykkelige hagen som jeg har lånt bildet av, presenterte sin hvite kandidat som jeg falt helt for, og så var jeg så heldig å få frø av henne :0)
Nå er de kommet i jorden, så nå håper jeg på god spiring! Denne sommerblomsten er perfekt følge til roser f.eks!

Gleder meg til å se den i blomst!

Har du sett noe så nydelig? Som kniplinger!

Ute har jeg ryddet i bedet, og er ellers ute og inspiserer hver dag. Jeg ser at flere sorter primula er på vei, og noen har til og med startet blomstringen. Mange av løkene jeg satte ned i fjor høst begynner å komme opp.Jeg satte ned hvite, rosa (Holland beauty) og sorte tulipaner (Queen of night). Allium giganteum(Purple sensation), hvite hyasinther, hvite iris og hvite narcisser.

De hvite løkplantene er fra en samlepakke, og to av de aner jeg ikke hva er! Jeg håper noen kan hjelpe meg med navn:

løkplanter 001 Den ene jeg lurer på er den i midten øverst!Er det en  anemone kanskje?

Den nede til venstre er jeg også usikker på, så om noen kan hjelpe blir jeg kjempeglad.

Jeg har googla og leita uten hell, men det som ligner mest er Zephyanthes candida, St.hanslilje eller regnlilje,  eller muiligens Chionodoxa luciliae Alba, snøstjerne!

 

Til slutt vil jeg ønske alle sammen ei riktig

GOD PÅSKE!

påske

8 kommentarer:

  1. Så hyggelig at jeg har fått bli med i innlegget ditt:) Så nydelige gul-hvite farger det er på løkblandingen. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med navnene. Har forresten lagt deg til i blogglista mi. God påske!

    SvarSlett
  2. Det spirer godt rundt i pottene og bed her også :-)) Herlig! Håper du får blomst på karamellliljen din. Jeg sådde disse for mange år siden men de gikk ut etter kort tid. Husker ikke om de blomstret første året. God påske!

    SvarSlett
  3. Spennende med sådden din! Den har jeg ikke sett før. Moro med sånne sjeldne blomster.
    God påske!

    SvarSlett
  4. Spennende!
    God påske og takk for hyggelig hilsen:))

    SvarSlett
  5. Bare innom for å si...takk for besøk..og ønsker deg en fin kveld:))

    SvarSlett
  6. Stadig tips om nye planter i blogger. Jeg har ikke hørt om karamell-lije. Spennende å se blomsten når den kommer!

    SvarSlett
  7. Heisann, var ikke klar over at Krepsemor sin blogg var avsluttet, men nu følger æ nu denne bloggen din, koselig og se innleggene dine )

    Fine bilder.

    Ha ei fin uke.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  8. Takk Gentiana nivalis, den lever ennå :)
    Stallnilsen, så koselig at du vil følge bloggen min!

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom, og om du legger igjen en kommentar blir jeg glad :)